Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2020-07-05 15:25

Svara på tråd  [ 1049 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Nästa
 Arena-snacket 
Författare Meddelande
forumveteran
forumveteran
Användarvisningsbild

Svara med citat
Vad har hänt? Någon som kan uppdatera mig?

Vad jag vet händer ingenting alls. Verkar inte ens vara något rykte som lever längre.

Uppdatering, tack!

2004-05-29 15:57
aktiv skribent
aktiv skribent

Svara med citat
Inget har hänt, så det är inte så konstigt att du inte har hört något om det.

2004-05-29 19:18
släcker törsten
släcker törsten
Användarvisningsbild

Svara med citat
Västmanland 2004/07/05 08:24

Bygget av en ny fotbollsstadion i Västerås kommer allt närmare. För att finansiera projektet planerar staden att sälja två andra fotbollsplaner, uppger SR Västmanland.

källa http://www.blocket.se

2004-07-05 14:53
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat

Suck!

2004-07-05 16:02
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
http://www.sr.se/Vastmanland/nyheter/ar ... kel=439912

2004-07-05 19:13
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Kolla här! http://www.sr.se/cgi-bin/vastmanland/ny ... kel=439656
Dessvärre verkar det se mörkt ut. Kolla vad Åke Hillman säger!

2004-07-05 21:28
Svara med citat
Hillman: "- Ja, det är ju inget större tryck, tycker jag, nu när VSK ligger sist i serien också!"

Vilken framförhållning! Efter matchen mot Gefle ligger man näst sist. Ändrar det planeringen, Hillman? Här talar man om en investering för fotbollen de kommande 50-60 åren, och då räknar Hillman VSK:s målskillnad för dagen. Jisses!

2004-07-05 21:56
aktiv skribent
aktiv skribent

Svara med citat
Hade de tänkt klappa upp arenan på fjorton dagar?
Vilken ärkeidiot.

2004-07-06 19:47
van postare
van postare
Användarvisningsbild

Svara med citat

Svårt att kolla vad han säger, lättare att lyssna? ;)

Skulle inte förvåna mej ett dugg om man börjar bygga på en ny hockey arena istället..

2004-07-06 23:27
släcker törsten
släcker törsten
Användarvisningsbild

Svara med citat
29/1 1904 skrev:

Svårt att kolla vad han säger, lättare att lyssna? ;)

Skulle inte förvåna mej ett dugg om man börjar bygga på en ny hockey arena istället..
Intervjun återgavs också i text - missade du det?

Så länge VSK harvar i bottenträsket i ettan blir det ingen ny arena. Att ligga och nosa på allsvenskan är nog ett måste. Skulle VSK gå upp så kommer säkert bygget igång. Ramlar man ur så är det helkört.

2004-07-07 07:14
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
Barbro Marklund och hennes gubbe fo prezident!

http://www.vasteras.se/

Inte bara vi saknar en arena värd namnet!

2004-07-24 14:54
proffstyckare
proffstyckare
Användarvisningsbild

Svara med citat

Ge mig en ny arena nu!!! jag mår psykiskt dåligt av att besöka arosvallen..... VSK spelar på en friidrottsarena med träläktare o en sittplatsläktare som inte de allsvenka lagen ens skulle vilja spela sina träningsmatcher på..... dessutom "ovanligt intelligent" att sätta belysningen INNANFÖR läktarna så man inte kan se hela planen!! borde vara skottpengar på han som ritade skiten.........

2004-07-24 15:23
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Vi får inte ge upp kampen! Någon gång måste det hända någonting. Glöm aldrig att Sossarna (som ända parti tror jag) gick till val på löfte om en ny arena under den här mandatperioden. Den ska alltså börja byggas innan nästa val. Är det bara jag som tvivlar??? ;-)

2004-07-24 16:49
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Hillman motsäger ju sig själv genom att nu säga att en fotbollsarena inte kommer bli av. Som vanligt bara skitsnack från hockeyfantomen!

2004-07-25 15:19
Profil WWW
i sedvanligt fin form
i sedvanligt fin form
Användarvisningsbild

Svara med citat
I Södertälje har dom visst en ny arena på G.

Kommunen står för 40 mille om AFF kan vaska fram 15-20. AFF bildar ett arenabolag. Diskussion har pågått en längre tid, men i och med att AFF har chans att gå till Allsvenskan så är det väl extra aktuellt just nu.

Läs mer här

Men frågan vi nu ställer oss är, när ska Västerås Stad begripa att fotbollen inte bara behöver breddas, den behöver också en topp för att må bra.

2004-10-14 14:20
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Jaja... Men i valet mellan vård, skola, omsorg och ny fotbollsarena för 20-30-40 miljoner så är ju valet rätt enkelt... Och då är jag ändå rätt trogen besökare på vallen (jag var där i måndags i vinterkylan). Om VSK vill ha ny fotbollsarena så är det bara att fixa ihop stålar så kanske staden kan lägga till de sista två-tre miljonerna. Jag tycker dock att det är lockande att låta fotbollen och bandyn samsas på Rocklunda. Båda klubbarna kan dela på kanslilokaler och sånt. Det finns en bra ståplatsläktare och hyfsat gott om parkeringar. Jag antar att läktaren mot skogen måste byggas om men det är lättare att genomföra om det gynnar båda bandy och fotboll. Säsongsöverlappet är inte så farligt vad jag kan förstå...

john skrev:
I Södertälje har dom visst en ny arena på G.

Kommunen står för 40 mille om AFF kan vaska fram 15-20. AFF bildar ett arenabolag. Diskussion har pågått en längre tid, men i och med att AFF har chans att gå till Allsvenskan så är det väl extra aktuellt just nu.

Läs mer här

Men frågan vi nu ställer oss är, när ska Västerås Stad begripa att fotbollen inte bara behöver breddas, den behöver också en topp för att må bra.

2004-10-14 16:21
Profil WWW
i sedvanligt fin form
i sedvanligt fin form
Användarvisningsbild

Svara med citat
ulfla skrev:
Jaja... Men i valet mellan vård, skola, omsorg och ny fotbollsarena för 20-30-40 miljoner så är ju valet rätt enkelt...

Blah blah. Vi kan älta detta i evigheter. Vård och skola kommer alltid att ha för lite pengar, det är ju politiska beslut som avgör det. Ska vi för den saken skull aldrig våga satsa pengar på idrottsarenor, badhus, konserthallar, ungdomsgårdar, naturområden och annat som förgyller medborgarnas tillvaro? Om människor idrottar, aktiveras och mår bra så kanske pengarna inom vården plötsligt räcker. Dessutom kan jag tala om för dig att sjukvården i Västmanland anställer ganska friskt för tillfället.

2004-10-14 16:27
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
Men erkänn iaf att en ny dyr fotbollsarena har klart begränsad effekt på det stora flertalet Västeråsares hälsa och välbefinnande? Varför ska 127000 medborgare betala för max 3000 ska få en lite trevligare stund max en gång per vecka? Nä, sätt fart och dra in pengarna till VSK så kan det bli arena... Det är faktiskt möjligt att göra nåt själv nån gång istället för att alltid låta skattebetalarna stå får stålarna...

john skrev:
ulfla skrev:
Jaja... Men i valet mellan vård, skola, omsorg och ny fotbollsarena för 20-30-40 miljoner så är ju valet rätt enkelt...

Blah blah. Vi kan älta detta i evigheter. Vård och skola kommer alltid att ha för lite pengar, det är ju politiska beslut som avgör det. Ska vi för den saken skull aldrig våga satsa pengar på idrottsarenor, badhus, konserthallar, ungdomsgårdar, naturområden och annat som förgyller medborgarnas tillvaro? Om människor idrottar, aktiveras och mår bra så kanske pengarna inom vården plötsligt räcker. Dessutom kan jag tala om för dig att sjukvården i Västmanland anställer ganska friskt för tillfället.

2004-10-14 16:49
Profil WWW
i sedvanligt fin form
i sedvanligt fin form
Användarvisningsbild

Svara med citat
ulfla skrev:
Men erkänn iaf att en ny dyr fotbollsarena har klart begränsad effekt på det stora flertalet Västeråsares hälsa och välbefinnande? Varför ska 127000 medborgare betala för max 3000 ska få en lite trevligare stund max en gång per vecka? Nä, sätt fart och dra in pengarna till VSK så kan det bli arena... Det är faktiskt möjligt att göra nåt själv nån gång istället för att alltid låta skattebetalarna stå får stålarna...

Sådär kan du säga om varje enskild sak som samhället väljer att satsa på. Världen vore jävligt tråkig ifall man skulle köra efter ditt koncept. Det har inte satsats på fotbollen i stan på säg 70 år. Förutom konstgräset på Råby då. Slå ut kostnaderna för en ny arena på hur länge den ska finnas så ser inte jag hur det konkurrerar ut en bra vård/skola. Västerås har den absolut sämsta fotbollsarenan (det är ju inte ens en fotbollsarena) av alla lika stora städer som har elitlag i fotboll. Är det bara Västerås som måste vara försiktiga med pengar, eller har andra städer ändå valt att satsa på fotbollen? Kanske för att man tycker att det finns ett värde med bra bredd- OCH toppidrott.

2004-10-14 17:40
aktiv skribent
aktiv skribent
Användarvisningsbild

Svara med citat
har inte orkat läsa alla inlägg, men en liten tröst är att Å Hillman har slutat och han var väl den största motståndaren till nya arena.... så nu finns det väl inga hinder för att börja bygga???

2004-10-15 09:34
släcker törsten
släcker törsten
Användarvisningsbild

Svara med citat
har inte orkat läsa alla inlägg, men en liten tröst är att Å Hillman har slutat och han var väl den största motståndaren till nya arena.... så nu finns det väl inga hinder för att börja bygga???

Tyvärr kan man tolka det hela precis tvärtom. Hillman var väl trots allt den som uttalade sossarnas val-"löfte" om att påbörja byggandet under innevarande mandatperiod. Risken är ju att det är lättare att dribbla bort det när efterträdarna inte behöver ta personligt ansvar i saken.

2004-10-15 09:49
somnat på barstolen, skriver i sömnen
Användarvisningsbild

Svara med citat
Håller helt med John i den här frågan. Skulle vi bara satsa allt på vård och skola, skulle samhället stanna upp(Då skulle dessutom Luma inte ha något jobb.. =) ).
Satsar kommunen på saker som höjer värdet av vardagen så kommer folk att vara mindre sjuka t ex. Vidare, så bygger vi en fotbollsarena, skaffar ett stort äventyrsbad, mm, så kommer Västerås atraktionskraft öka kraftigt. Attraktionskraften kommer däremot inte öka om vi "bara" satsar mer pengar på vård och skola. attraktionskraften gör att fler och fler väljer att flytta hit, vilket genererar mer skatteintäkter, vilket genererar mer pengar till vården och skolan...

Tycker inte kommunen själva behöver stå för kostnaderna, utan det är näringslivet tillsammans med kommunen & fotbollsalliansen som borde stå för kostnaderna och kunnandet.
Arenan lär inte behöva kosta 250-300 miljoner som det först pratades om, utan kolla på Borås Arena. Den kostar 117 miljoner, inklusive kommersiella lokaler

[url]http://www.elfsborg.se/nyavallen.asp
[/url]

2004-10-15 10:25
Profil ICQ WWW
forumveteran
forumveteran
Användarvisningsbild

Svara med citat
Vi får inte ge upp kampen! Någon gång måste det hända någonting. Glöm aldrig att Sossarna (som ända parti tror jag) gick till val på löfte om en ny arena under den här mandatperioden. Den ska alltså börja byggas innan nästa val. Är det bara jag som tvivlar??? ;-)

Tänk efter på vad som stod i intervjun för sjutton.. hur det än är så behövs en politisk majoritet för ett sådant beslut. Det har inte Socieldemokraterna för att de inte fick folkets stöd förra valet, man måste förlita sig på vänsterpartiet och sätter de sig på tvären så är det inget at göra. I nästa val kanske alla som klagar kan rösta på sossarna så vi faktiskt får en ny arena?

2004-10-15 17:49
professor i vskologi
professor i vskologi
Användarvisningsbild

Svara med citat
ulfla skrev:
[/quote]

det är väl lixom olika kassor pengarna tas ifrån...arena-pengarna skulle väl inte gå till sjukvården utan till nått överklass-konserthus...eller har jag bara fått för mig det??

2004-10-19 18:01
Användarvisningsbild

Svara med citat
Jaha, då har ytterligare ett lag fått klart med en ny fotbollsarena.
Nämligen Assyriska. Arenan ska stå klart till hösten 2005.

DAGS ATT VAKNA I VÄSTERÅS!?!?!??!

2004-10-20 14:40
Profil ICQ WWW
expert
expert

Svara med citat
Från mitt mail till Jahn:

------------------------------------------------------------------------
Hej igen Jahn,

Har det hänt något ang, fotbollsstadion?

----------------------------------------------------------------------

Hej!

Hillman (eller rättare sagt majoriteten (s+v) i sitt gemensamma program efter
senaste valet) sa´ att bygget ska vara påbörjat före 2006 års utgång.

Jag räknar med att den här veckan skicka ut handlingar i form av en
intresseförfrågan till bygg- och fastighetsbolag på marknaden.

Mvh
Jahn Limdal
Planeringsstrateg
Stadsledningskontoret
Västerås Stad
Jahn.Limdal@vasteras.se

2004-10-21 08:49
Moderator
Moderator

Svara med citat

2004-10-21 20:58
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Bla, bla, bla. Tror att vi får en ny arena först när första spadtaget är utfört. Har blivit besviken så många ggr för att ens ha tanken på en ny arena.

2004-10-22 08:36
van postare
van postare
Användarvisningsbild

Svara med citat
Mina förhoppningar om en ny arena är lika stora som en myggas kön.

Hoppas bara att man lever den dagen den invigs...

2004-10-25 13:36
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
Tittade på TV 4 Bergslagen i morse medan jag strök en skjorta som skulle kunna tas för att vara lite lite lite casual (vad nu det har med saken att göra).

I alla fall så var det ett reportage angående hur AIK´s nedflyttning och förväntade stökigheter inför Superettan 2005 påverkade säkerheten på Arosvallen, eller för att vara mer konkret: Arosvallen ansågs inte uppfylla säkerhetskraven och skulle inte klara de händelser som utspelades sig på Råsunda förra måndagen.

Det var polisen som uttalade sig i form av herr supporterpolis Mats Ytter som (senare i inslaget var Birger med och tyckte också föga uppseendeväckande att en ny arena var nödvändig bla med tanke på säkerhet).

Intressant att säkerhetsaspekten blir ett slagträ i debatten! Naturligtvis inget som gör att grävmaskinerna startar bygget i morgon men det kan nog göra nåt i alla fall. Möjligen kan man få nån kristdemokrattant att vilja ha en ny arena för att "barnfamiljer ska kunna känna sig trygga på fotbollsmatcher i Västerås"

2004-10-26 08:34
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
Läs sidan 54 i dagens VLT, högra spalten, annonsen i mitten.

Det rör sig lite lite lite grann i alla fall.

2004-10-27 08:04
van postare
van postare

Svara med citat
Har lite svårt att få tag i en papperstidning, kan någon tala om för mig vad det står?

2004-10-27 11:31
forumveteran
forumveteran
Användarvisningsbild

Svara med citat
Har hört ett ryckte (sanningshalten ?) om att VSK skall spela sina hemmamatcher säsong 2005 mot AIK och GAIS nästa säsong i Eskilstuna på deras nya arena, då Arosvallen INTE klarar de säkerhets krav som Svenska fotboll förbundet samt Polisen kräver.

Kanske skulle flytta alla VSK´s Fotbolls matcher till E-tuna i protest mot att VSK tvingas lira på sunkvallen...Gratis supporter buss och ramasan varje match borta match ! :)

Tunga drakar lyfter i motvind....

2004-10-27 13:31
Profil WWW
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inlägg VLT
>>Percy

Det står i annonsen:

"Västerås stad inbjuder till intresseanmälan för NYTT FOTBOLLSTADION I VÄSTERÅS

Staden önskar erhålla idéer och förslag på hur man kan skapa en ny fotbollstadion i Västerås. Förslag till lösningar kan avse allt från utformning till ägande- och driftsformer samt finansiering.

Vi vill ge markandens aktörer möjlighet att lämna sina förslag utifrån handlingar och utredningar som staden tagit fram.

Intresseanmälan ska vara inlämand senast den 17 december 2004."

Sen är det telnr för beställning.

PS. Hoppas du sanerat din lgh där nere sen mr snusk-Cash besök förra veckan:_) DS

2004-10-27 15:04
släcker törsten
släcker törsten
Användarvisningsbild

Svara med citat
Vi får hoppas att detta resulterar i något konkret. Dock är jag långt ifrån säker. Är det inte så att kommunen redan har hämtat in förslag från ett antal aktörer om allt från placering till utformning, tbx till ruta 1? Annonsen är ju inte heller utformad som en "upphandling". istället liknar det mer än öppen remissrunda där allt och alla kan säga sitt.

2004-10-27 15:19
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat

Förut var det väl en "vanlig" remissrunda där alla aktörer typ idrottslivet & övriga kommunala förvaltningar i vanlig ordning fick tycka till. Näringslivet var nog inte med i den diskussionen.

Vad jag förstår är det här ett prospekt med idéer från kommun angående helhetslösningar och aktörererna på marknaden kan ge konkreta förslag på delar eller hela paketet

Som jag ser det så är det finansieringsbiten som är den tunga grejen (no shit!) vilket man får hoppas att nån kommer med ett prismässigt bra förslag.

Hade det vart en upphandling hade ju givetvis allt vart klart sen länge.

2004-10-29 08:22
i sedvanligt fin form
i sedvanligt fin form
Användarvisningsbild

Svara med citat
Läser en artikel om att UEFA antagligen kommer att godkänna konstgräsplaner från säsongen 2005/2006. Man har tagit upp och använt Eyravallens konstgräsplan som ett skräckexempel(!) i pilotstudien. Den måste läggas om för att godkännas. Tydligen för hård.

Angående svenska arenor överlag:
När det gäller de svenska arenorna och eventuella turneringar här är Uefas vd Lars-Christer Olsson negativ.
-Sverige är på efterkälken när det gäller arenor för fotboll.

Om Sverige är på efterkälken, vad är då Västerås?

Hela artikeln:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10695&a=278882

2004-11-02 20:18
van postare
van postare
Användarvisningsbild

Svara med citat
Nu börjar Elfborgs nya Borås Arena ta form:

http://www.borasarena.se/index.html

2004-11-11 21:42
Profil ICQ WWW
Användarvisningsbild

Svara med citat
Ja den arenan är riktigt imponerande, man blir ju en aningens avundsjuk...

Intressant att se att man började arbetet i februari i år, och ska vara färdiga i mars nästa år. Det går med andra ord ganska snabbt.

Ett beslut här så kan vi börja bygga i februari 2005 och vara färdiga i mars 2006. Men hur troligt är det...

2004-11-12 12:59
Profil ICQ WWW
van postare
van postare

Svara med citat
Ja den arenan är riktigt imponerande, man blir ju en aningens avundsjuk...

Intressant att se att man började arbetet i februari i år, och ska vara färdiga i mars nästa år. Det går med andra ord ganska snabbt.

Ett beslut här så kan vi börja bygga i februari 2005 och vara färdiga i mars 2006. Men hur troligt är det...

Vadå, varför skulle inte det vara troligt?

Hehe, det känns som det här är en evig fråga som aldrig blir konkret handling... Hur länge har man inte hört att en ny arena skall byggas?
Hur många tror att ett bygge blir av inom, säg, 5-6 år? Känns som den här frågan kommer ältas i oändlighet, hoppas jag har fel...

2004-11-12 14:39
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk så att säga...

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=116070

2004-11-17 10:43
proffstyckare
proffstyckare
Användarvisningsbild

Svara med citat
Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk så att säga...

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=116070

Vad skönt att dom fick något att skylla på till slut...

2004-11-17 10:51
professor i vskologi
professor i vskologi

Svara med citat
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=116130

Kanske blir en arena trots allt.

2004-11-17 15:06
Profil WWW
van postare
van postare

Svara med citat
Djuphamnen sjunker. Verksamheten kan stängas om inte kommunen betalar miljoner för en grundläggande renovering. Ett projekt som måste prioriteras före äventyrsbad och fotbollsarena enligt fastighetsdirektör Sven-Gunnar Dahlqvist.

2004-11-17 22:28

Svara med citat
Djuphamnen sjunker. Verksamheten kan stängas om inte kommunen betalar miljoner för en grundläggande renovering. Ett projekt som måste prioriteras före äventyrsbad och fotbollsarena enligt fastighetsdirektör Sven-Gunnar Dahlqvist.

Läs inlägget före så kanske du kommer in i matchen igen.

2004-11-17 22:48
Profil ICQ
proffstyckare
proffstyckare

Svara med citat
Vallöftet om att påbörja bygget av ett nytt fotbollsstadion i Västerås senast 2006 gäller fortfarande.

Den ombyggnad av Djuphamnen som är nödvändig påverkar inte detta.
Det meddelade kommunalråden Ulla Persson (s) och Mats Ericson (v) vid en presskonferens på onsdagseftermiddagen.
Inte heller planerna för ett äventyrsbad påverkas.
VLT berättade i onsdagens tidning om problemen med sjunkande mark i hamnen. Det beräknas kosta 75 miljoner kronor att åtgärda. "

VLT på nätet

2004-11-17 23:32
van postare
van postare
Användarvisningsbild

Svara med citat

2004-11-18 11:04
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Läser ingen länkarna?

nä, vad står det?

2004-11-18 12:14
van postare
van postare

Svara med citat
X-Johansson skrev:
Läser ingen länkarna?

nä, vad står det?

:)

2004-11-23 11:22
proffstyckare
proffstyckare

Svara med citat

2004-11-23 11:24
släcker törsten
släcker törsten
Användarvisningsbild

Svara med citat
Om det någon gång blir fråga om handling och inte bara tomma ord i arena-frågan skulle detta kunna vara något att inspireras av:

http://www.stadionwelt.de/stadionwelt_s ... o_ordner=Dänemark/messecenter_herning&id=980

http://www.black-wolves.com/stadion40.htm

Den kanske är något i största laget (ca. 14 000). Mer intressant är dock att den endast kostade 100 miljoner att bygga. Har för mig att det är betydligt högre summor som har nämnts i V:ås (bra om man vill ställa vård etc mot fotboll...) Någon som har koll på vilka kostnader kommunen räknar på?

2004-11-23 13:31
just kommit in på puben
just kommit in på puben
Användarvisningsbild

Svara med citat
Den var riktigt juste, kanske borde någon informera kommunpamparna om tips på olika arenor och förslag. Bättre att göra det nu, så att vi slipper sitta med dumstrut när dem tagit beslut över nån sjaskig träarena med öppna hörn etc.

2004-11-23 13:59
Användarvisningsbild

Svara med citat
eller det härliga förslaget förrut att bygga en ny arena med en huvudläktare och arosvallens träläktare på andra sidan. Skulle bli som Arosvallen utan löparbanor...

2004-11-23 14:18
Profil ICQ WWW
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
255 miljoner för en billigare variant 400 kr för en dyrare. Där den dyrare är förberedd för att "takas" in helt.

2004-11-23 15:52
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
Kan tillägga att man utgått från priserna för Eyravallen, samt att denna och nya Arenan i Borås kan vara lämpliga inspirationskällor enligt kommunen.

2004-11-23 15:53
släcker törsten
släcker törsten
Användarvisningsbild

Svara med citat
255 miljoner för en billigare variant 400 kr för en dyrare. Där den dyrare är förberedd för att "takas" in helt.

Det låter ju onekligen jävligt skumt. En flodigare och större arena än Mittjyllands behöver vi ju knappast, och denna fick som sagt var lös på 100 millar.

Antingen blir kommunen blåst av snordyra svenska byggherrar, eller så använder man summorna 255-400 miljoner för att kunna säga att man inte har råd.

2004-11-23 16:19
Användarvisningsbild

Svara med citat

"Totalkostnaden på 117 miljoner kronor (inkl. kommersiella lokaler)"...

Kolla sedan på den arenan så ser man snabbt att vi absolut inte behöver ha en dyrare arena än denna!

www.borasarena.se

2004-11-23 16:22
Profil ICQ WWW
expert
expert
Användarvisningsbild

Svara med citat
Priset kommer från konsultföretaget SWECO (eller om det var FFNS??).

Så nån blåsning från nåt byggföretag är det iaf inte.

Alternativ två var iaf 16 000 sittplatser så det är ju en skillnad på nåt sätt, jag gissar på att man i bedömda priser på nåt sätt tagit med det mesta som kan behövas mm.

Observeras bör ju att det inte finns nån form av förslag i form av ritning som är prissatt så det är möjligt att förslaget ligger i överkant för att vara realistiskt i förhållande till var slutnotan hamnar på eller är man konspiratoriskt lagd så lutar det åt att man vill ha ett underlag till att säga "det är för dyrt".

Nåväl, vi får väl se vad som händer!

2004-11-23 17:03
van postare
van postare

Svara med citat
Om man ändå är ute och tittar på danska arenor...

FC Nordjälland
http://www.stadionwelt.de/stadionwelt_s ... ark&id=982

eller Viborg
http://www.stadionwelt.de/stadionwelt_s ... ion&id=983

Har arenor i våran storlek som jag inte skulle ha något emot att besöka varje vecka.

2004-11-23 17:25
Användarvisningsbild

Svara med citat
http://www.stadionwelt.de/stadionwelt_stadien/index.php?template=stadionlisten&stadion=Arosvallen&foto_ordner=Schweden/arosvallen&id=1439 är väl inte helt fel heller? =)

2004-11-23 18:53
Profil ICQ WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1049 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Nästa